Православне екологічне богослов’я та збереження навколишнього середовища

0
418

Призначено богословам різних конфесій, викладачам і студентам духовних навчальних закладів, і викладачам християнської етики, а також всім, хто цікавиться питаннями природоохоронної місії Церкви і хто прагне глибше пізнати і здійснити своє покликання – бути добрим пастирем і садівником створеного Богом світу.

Під час розвитку екологічної кризи, коли наслідки екологічних проблем все частіше і сильніше нагадують про себе, а зусилля державних і громадських організацій мало чим допомагають, Церква не залишилася осторонь. Згідно з християнським вченням все людство несе відповідальність за стан природи – Творіння Божого. Виснаження ресурсів та забруднення навколишнього середовища на тлі зростання населення планети з особливою гостротою ставлять питання про солідарних зусиль усіх народів для збереження різноманіття життя, про раціональне використання природних ресурсів і запобігання катаклізмів, спровокованих, в першу чергу, людською діяльністю. Відповідальність за правильне ставлення до Божого Творіння – природу лежить і на християнському світі, оскільки християни повинні в будь-яких добрих справах бути прикладом для всього людства. Церква не залишається осторонь екологічної проблематики і має ряд прийнятих документів, які укладачі і спробували зібрати воєдино в даному збірнику.
Головні положення позиції Російської Православної Церкви по відповідальному ставленню людини до Творіння Божого містяться в Основах соціальної концепції в розділі XIII «Церква і проблеми екології» і «Основах вчення про гідність, свободу і права людини» в розділі III.5. Основи соціальної концепції Російської Православної Церкви, документ, який викладає базові положення її вчення з питань церковно-державних відносин і по ряду сучасних суспільно значущих проблем. Документ також відображає офіційну позицію Московського Патріархату в сфері взаємин з державою і світським суспільством. Крім цього, він встановлює ряд керівних принципів, що застосовуються в даній області єпископатом, кліром і мирянами. Документ був прийнятий Священним Архієрейським Собором Руської Православної Церкви в 2000 році.
Розділ XIII: «Церква і проблеми екології» цієї концепції характеризує вчення Церкви про ставлення людини і суспільства до навколишнього нас природі, як до Божого Творіння. Крім цього підготовлений документ «Основи екологічної концепції Російської Православної Церкви». Початковий проект даного документа був складений комісією Міжсоборної присутності з питань взаємодії Церкви, держави і суспільства, а потім був перероблений редакційної комісією Міжсоборної присутності під головуванням Патріарха. Керуючись заповіддю Божою охороною створеного світу (2, 15) і піклуючись про духовне і фізичне здоров’я людини, Російська Православна Церква вважає своїм обов’язком і далі брати участь в обговоренні питань екології, а також працювати на цьому терені у співпраці з усіма, хто стурбований станом навколишнього середовища. Також укладачі вважали за необхідне включити Послання Патріарха Константинопольського Варфоломія I, який не обійшов стороною тематику з охорони навколишнього середовища, ставлячи акцент на «моральних і духовних причинах екологічної кризи» до днів Церковного Новоліття 2008, 2009, 2014.
Як відомо, з ініціативи Вселенського Патріархату, яка була підтримана з недавнього часу і Римо-Католицькою Церквою, щороку перший день вересня присвячується молитві про захист навколишнього середовища. У ній християни просять Всевишнього зраділи Його створення, в радості і плодоносить якого протікала б життя людства. В цю молитву, звичайно, включено і прохання про те, щоб обмежити процес неминучих природних і кліматичних змін до допустимого рівня, що дозволяє забезпечити підтримку життєздатності природи і виживання людства.

УДК:281:9:215:504:37.03ББК:86.372/121

П68

Православне екологічне богослов’я та захист навколишнього середовища. Укладачі. О. Бокотей, М. Біланич за ред. Рене Матловича. – Ужгород, 2016. ” Карпатська Вежа”, – 76 с.

ISBN 978-966-8869-41-1

Leave a reply