NABU: Не спотикатися і не повертати назад

0
86

Наші вимоги до програми відновлення після пандемії коронавірусу для людей і природи

У цьому документі NABU представляє свої вимоги до розробки політичної програми відновлення економічної системи після коронавірусу і пропонує конкретні заходи, які сприятимуть здоровому, зеленому та безпечному майбутньому. Головна мета полягає в забезпеченні того, щоб термінові зміни в економічній політиці були соціально справедливими, кризостійкими і лояльними до навколишнього середовища. Всі заходи повинні відповідати таким принципам:

  1. Сприяти необхідним змінам у напрямку забезпечення сталості, життєстійкості та життєздатності в майбутньому в таких центральних нішах політики, як мобільність, сільське господарство та енергетика.
    2. Відповідати глобальним і європейським цілям щодо навколишнього середовища та клімату, узгодженими в Паризькій угоді, Конвенції про біологічне різноманіття, Цілям сталого розвитку, а також європейському “Зеленому курсу”. Їм не повинні протидіяти жодні державні субсидії.
  2. Політики і державні органи на федеральному й обласному рівнях повинні подавати приклад і забезпечувати амбітну й надійну основу для сталих дій приватного сектора.

 

Вступ

Лікарні, повні важкохворих і вмираючих, обмеження особистих контактів, зачинені магазини, “домашній” офіс, догляд за дітьми вдома, перевантажений роботою медичний персонал, маски для обличчя ― пандемія Covid-19 перевернула з ніг на голову життя в усьому світі. Раптово ми почали розуміти, що означає “системно релевантно” в соціальному контексті і які професійні групи мають найбільше значення для нашого повсякденного життя. На сьогодні солідарність стає глобальною стратегією виживання. Часто ми цінуємо те, що у нас є, тільки тоді, коли втрачаємо: можливість вільно пересуватися, зустрічатися з друзями і сім’єю, святкувати разом. Наріжні камені нашого співіснування в Німеччині ― демократія і наші права на свободу ― наразі є під великою напругою.

Пандемія Covid-19 ― приклад того, як кризи особливо сильно вдаряють по найслабшим членам суспільства. Особливо це стосується найбідніших країн світу, однак і тут, у Німеччині, можна побачити значний вплив. У цьому аспекті наслідки кризи “Covid-19” нічим не відрізняються від наслідків кліматичної кризи і втрати наших природних ресурсів. Політика й суспільство несуть чітку відповідальність за своєчасне запобігання або подолання криз при належному обліку наукових даних. Це включає в собі боротьбу з соціальною несправедливістю, особливо під час кризи.

Наша модель економіки і процвітання з її величезним споживанням ресурсів у кілька разів перевищила екологічні межі планети: знищення природи також збільшує ризик пандемій. Втрата біорізноманіття ставить під загрозу врожаї. Руйнування клімату підриває можливості розвитку для найбідніших верств населення і посилює міграцію. Забруднення повітря загрожує здоров’ю людей. У павутині життя, що становить основу цивілізації й економіки, з’являються все більш серйозні прогалини. Наразі Німеччина переживає одну з найсильніших весняних посух за останні десятиліття. Сільське, лісове та водне господарство можуть сильно постраждати ще до того, як буде подолано Covid-19. Ми повинні бути більш далекоглядними, щоб виявляти кризи на ранній стадії і створювати стійкіші системи на майбутнє.

Посилюється глобалізація і пов’язане з нею зростання торгівлі, транспортування продуктів харчування, товарів і тварин по всьому світу. Велика кількість рейсів і своєчасне виробництво не тільки наражають на небезпеку довкілля, а й роблять економічні процеси сприйнятливими до криз. Глобалізація є ключем до економічного розвитку і рівноправної участі, проте вона вже давно вийшла за екологічні рамки. Існують вагомі причини для регіональних економічних циклів і коротких виробничо-збутових ланцюжків. Вони зводять до мінімуму споживання ресурсів і енергії, а також схильність до зовнішніх потрясінь.

Для подолання глобальних криз необхідно більше європейської та міжнародної солідарності та співпраці. Тільки таким чином ми зможемо подолати кризу Covid-19 і велику екологічну кризу.

Для ефективної боротьби з глобальним потеплінням і зникненням видів живих організмів, а також для створення стійкої і життєздатної економіки нам терміново необхідно розробити нову політику і впровадити її в життя за допомогою ефективних заходів. Нам потрібна програма “Covid-19” для відновлення економіки з розширенням сфери суспільного добробуту і профілактики, наприклад у секторі охорони здоров’я. Але водночас ми потребуємо програму відновлення для нашої планети. З цією метою не маємо пропустити повз увагу здійснення важливих національних і міжнародних стратегій та угод, які вже були заплановані до пандемії. Важливими прикладами слугують європейський “Зелений курс”, виконання умов Паризької конвенції та німецький Закон про захист комах. Час кризи змусив замислитися і збагнути: чим раніше усвідомимо насування загрози, поставимося до неї серйозно і розпочнемо рухатись у напрямку її розв’язання, тим менше буде негативних наслідків для нас і нашої планети. Зараз не можна зробити більшої помилки ніж закликати до відстрочення, скорочення або відкату екологічної політики. Зараз у нас є вузьке вікно можливостей для запобігання майбутнім кризам при одночасному пом’якшенні наслідків нинішньої.

 Встановлення курсу для програми відновлення після пандемії Covid-19

Політика й суспільство покликані використати вікно можливостей, яке тепер з’явилося. Нижче ми описуємо основні вимоги NABU до програми відновлення після коронавірусу, яка веде до здорового і захищеного від криз майбутнього.

Ми можемо і повинні відродити економіку після шоку пандемії. Тепер у нас є можливість втілити це в такий спосіб, щоб зробити економіку більш стійкою після кризи і краще підготовленою до подолання інших глобальних криз. Це вимагає великих зусиль і буде успішним, якщо якомога більше людей братиме участь у цьому процесі. Багато галузей промисловості мусять наразі якнайшвидше переглянути свої бізнес-моделі і відмовитися від звичайних, але екологічно шкідливих субсидій і податкових пільг. Тому що зрозуміло одне: здорова планета має системне значення, і ми повинні подбати про неї.

В умовах кризи Covid-19 політики і журналісти звертаються за порадою і обмінюються думками з представниками науки. Ми також повинні прагнути до цього, коли маємо справу з екологічними проблемами. Рішення мають ухвалюватися демократично обраними політичними діячами, проте в своїх діях вони повинні керуватися фактологічними свідченнями науки, особливо коли мова йде про роботу з природою. Епідемії, екосистеми й атмосфера Землі не є предметом для переговорів.

Федеральний уряд Німеччини і Європейський Союз повинні рішуче домагатися перетворення економіки. Гроші, витрачені тепер і в найближчому майбутньому, можуть бути витрачені тільки один раз. Нам потрібні заходи, які дадуть як короткострокові імпульси для відновлення економіки, так і визначать курс на довгострокову перспективу. Настав час зробити сильний акцент не тільки на подоланні кліматичної кризи, а й на боротьбі зі серйозною втратою інших основ наших засобів до існування, зокрема й вимиранням видів.

NABU закликає федеральний уряд Німеччини і Європейський Союз використовувати як основу для дій при визначенні політичного курсу подолання кризи Covid-19 такі ключові моменти:

  1. Прискорити зміни зараз і зробити їх сталими

Настав час наважитися на великі процеси промислової та економічної модернізації в Німеччині і Європі. Тільки лідируючи на міжнародному рівні, ЄС отримає шанс стати глобальним взірцем для сталого розвитку і скористатися наявними можливостями як рушійною силою інновацій. Це включає в себе фундаментальну реформу єдиної європейської політики у галузі сільського господарства, а також прискорений перехід на поновлювані джерела енергії і підвищення енергоефективності в будівельному секторі. Сюди також належать нові глобальні і європейські стратегії у сфері біологічного різноманіття, спрямовані на захист і відновлення порушених екосистем, а також більш суворі кліматичні цілі для ЄС і Німеччини. Заохочення електромобільності й розширення суспільного та сільського транспорту на далекі відстані грають важливу роль у досягненні спільної мети, що полягає в просуванні загальнонаціонального переходу до сталої мобільності. Не в останню чергу необхідно, нарешті, реалізувати на практиці належним чином функціонування регіональної циркулярної економіки. Ми більше не можемо дозволити собі продовжувати витрачати ресурси. Збереження ресурсів і їхнє повторне використання в замкнутому циклі всюди, де це можливо, забезпечує сировинну базу економіки Німеччини та основу нашого життя.

Економічний стимул може і повинен зробити конкретний внесок на підтримку, зокрема, малих і середніх підприємств, а також сільськогосподарських підприємств, які хочуть пристосуватися до захисту клімату та охорони природи. Для цього потрібні нові або реформовані програми підтримки, що дозволяють надавати консультаційні послуги з питань управління бізнесом, купувати машини й обладнання та будувати нову інфраструктуру.

      2. Ставити амбітні цілі у сфері клімату та навколишнього середовища

Підписавши глобальні цілі в галузі сталого розвитку, Паризьку конвенцію і Конвенцію про біологічне різноманіття, майже всі уряди взяли на себе зобов’язання стримати велику екологічну та кліматичну кризу. Останні європейські вибори показали, що переважна більшість людей виступає за кліматичну нейтральність і збереження природи. Молодь світу нагадує нам про наші зобов’язання в “Шкільному страйку за клімат”. Розроблений Єврокомісією “Зелений курс” може успішно поєднати екологічну та кліматичну політику із забезпеченням економічного процвітання і створенням інвестиційної безпеки для підприємств. Президент Європейської комісії Урсула фон дер Лейен хоче зробити Європу першим кліматично нейтральним континентом у світі. Для цього вона повинна представити широкомасштабний план з відновлення постраждалих екосистем і збереження біорізноманіття. Ми закликаємо федеральний уряд продовжувати рішуче реалізовувати європейський “Зелений курс” і захищати його від тих, хто зараз хоче використати кризу Covid-19 для екологічного відкату.

       3. Зняти рукавички

Нарешті, ми повинні почати серйозно ставитися до досягнення цільових показників у сфері клімату, довкілля та сталості. Для цього політики й органи влади на федеральному та обласному рівнях повинні діяти відповідально і зразково. Для приватного сектора повинна бути створена відповідна і надійна основа для сталих дій. Тому державні інвестиції і державні закупівлі зобов’язані послідовно слідувати за цілями і стандартами сталого розвитку, проте не завдаючи шкоди навколишньому середовищу, як це робилося в минулому. Сучасні рамки для економіки включають в собі не тільки правила, а й фінансові механізми, ― наприклад ціна на вуглець, ― які інтерналізують споживання ресурсів або екологічні збитки внаслідок виробничих витрат. На сьогодні державні субсидії можуть надаватися лише в тому разі, якщо вони сприяють екологічним змінам і є глобально справедливими для всіх поколінь. Компанії, які демонструють екологічно шкідливу поведінку, не повинні винагороджуватися субсидіями за свої небезпечні дії. Тому ініціатива Європейської комісії щодо створення єдиної системи класифікації фінансування сталого розвитку повинна бути реалізована в Німеччині у найкоротші терміни.

      4. Демократія і соціальна справедливість: використати головування Німеччини в Раді ЄС для ініціатив

У багатьох країнах світу криза Covid-19 завдає ще більше страждань і економічного збитку, ніж у Німеччині. Авторитарні держави всередині та за межами ЄС використовують кризу для придушення громадянського суспільства, його демократії, справедливості та прав на свободу людей. Як одна з найбагатших країн світу, Німеччина зобов’язана проявляти глобальну солідарність із найслабшими. Тому NABU закликає федеральний уряд Німеччини під час майбутнього головування в Раді ЄС виступити із загальноєвропейською ініціативою, спрямованою на заохочення і захист некомерційних організацій в галузі охорони здоров’я та охорони навколишнього середовища. Міністерства розвитку, навколишнього середовища та охорони здоров’я Німеччини повинні взяти на себе провідну роль в адаптації своїх програм фінансування.

 

Інвестиції в краще майбутнє ― оперативні заходи у подоланні кризи Covid-19 і екологічної кризи

Фундаментальна кліматично нейтральна й екологічно чиста модернізація німецької та європейської економіки і її важливих галузей повинна бути в центрі зусиль, спрямованих на пожвавлення економіки. З цією метою NABU пропонує заходи, які можуть бути реалізовані негайно, щоб зробити свій внесок у “зелене”, здорове і безпечне майбутнє Німеччини.

         “Електронна мобільність” у сільській місцевості: революція у сфері мобільності в сільській місцевості

У багатьох сільських районах розвиток привабливої й ефективної місцевої системи громадського транспорту наштовхується на обмеження. У малонаселених регіонах індивідуальний транспорт і надалі відіграватиме більшу роль, ніж у містах. Незважаючи на це, поточні випробування електромобільності і розширення відповідної інфраструктури орієнтовані на великі міста, хоча ємність акумуляторних батарей електромобілів вже стала достатньою для приміського руху в сільській місцевості. У будь-якому разі схеми планування поселень в сільській місцевості ідеально підходять для прискореного переходу на електромобілі в поєднанні з виробництвом необхідної електроенергії з поновлюваних джерел енергії. Отже, інвестиційні та амортизаційні програми могли б стимулювати установку сонячних енергетичних (фотовольтаїчних, фотоелектричних) систем разом із відповідними програмами субсидій для зарядки станцій в домашніх гаражах. Той, хто може довести, що він встановив свою власну фотоелектричну систему і зарядну станцію при купівлі електромобіля, отримає додаткову субсидію на покупку і зможе відняти всі витрати на установку зі свого податкового рахунку. Програма субсидіювання повинна тривати до 2030 року і бути розрахована на сім мільйонів домогосподарств.

         Добре продумано: зробити мільйон дахів кліматостійкими

Згідно з оцінками, на сьогодні дахи приблизно десяти мільйонів будівель у Німеччині потребують ремонту. Приблизно п’ята частина цих дахів придатна для виробництва електрики (фотовольтаїки, фотоелектрики) і тепла (сонячної енергії) від сонця. Завдяки масштабній програмі реконструкції один мільйон дахів можна зробити придатними для майбутнього: реконструкція, спрямована на підвищення енергоефективності будівель, повинна йти в унісон з установкою фотоелектричних або сонячних теплових систем на дахах. Нові плоскі дахи, які не можуть використовуватися в енергетичних цілях, повинні бути озеленені, сприяючи тим самим збереженню біологічного різноманіття, особливо в міських районах, доповнюючи ізоляцію і теплозахист будівлі протягом року. Субсидіювання 50 відсотків витрат створює стимул для винайму підрядників для виконання робіт. Для забезпечення ефективності програми необхідно, щоб її загальний обсяг становив близько 10 мільярдів євро.

          П’ять тисяч живих струмків: відновлення водотоків як запобіжного заходу проти повеней, посухи та зникнення видів

Невеликі водотоки з їхніми заплавами і супутніми ґрунтовими водами сповільнюють потік води і накопичують її під час сильних дощів. Тому відновлення струмків є ефективним заходом захисту від повеней. У посушливі періоди накопичена вода вивільняється. Це гарантує постійне водопостачання лісів і сільського господарства. Крім того, водотоки утворюють центральні осі національних мереж в місцях існування тварин і рослин. Згідно з Водною рамковою директивою ЄС, до 2027 року всі водні об’єкти повинні бути приведені до гідного екологічного статусу. Цьому може сприяти програма “П’ять тисяч живих струмків для людини і природи”, яка одночасно дає незліченні імпульси для місцевого розвитку. В ході програми, призначеної для місцевих органів влади та водогосподарських управлінь, п’ять тисяч струмків будуть обрані для відновлення. На програму буде виділено 1,25 мільярда євро.

          Забезпечення майбутнього: заходи щодо збереження біорізноманіття та біоінженерія з метою пом’якшення наслідків зміни клімату та адаптації до нього в населених пунктах і містах

Муніципалітети, особливо міста, несуть основну відповідальність за викиди парникових газів. Водночас вони дуже сильно страждають від кліматичної кризи (наприклад від проливних дощів, спеки та посухи). Спектр можливих заходів включає в себе не тільки технологічні заходи, але і біоінженерні підходи. Більше зелені в місті покращує клімат, приносить користь здоров’ю і сприяє збереженню біологічного різноманіття. NABU пропонує програму підтримки місцевих органів влади, житлових компаній і комерційних підприємств, які готові перепланувати свої відкриті території, щоб зробити їх кліматично стійкими і природозберігаючими.

           Перехід до сталого опалення: програма премій з утилізації для заміни екологічно шкідливих масляних опалювальних систем на теплові насоси

У Німеччині на сьогодні встановлено майже п’ять мільйонів опалювальних систем, що працюють на мазуті. Це більш ніж кожна четверта система опалення. Технологія застаріла, і згідно з нещодавно ухваленим кліматичним пакетом її установка в будь-якому разі не буде дозволена, починаючи з 2026 року. Заміна старих нафтових опалювальних систем на теплові насоси вже тепер принесла б користь нашому клімату. Така заміна повинна бути субсидованою щонайбільше до 50 відсотків, в розмірі до 10000 євро. У Німеччині буде відновлено до 500000 масляних обігрівачів на суму 5 мільярдів євро. Поряд із внеском по переходу на стале опалення премія стимулюватиме ринок теплових насосів і створює стимули для найму додаткових працівників будівельних професій.

           Зупинити світлове забруднення: освітлення громадських місць, безпечне для комах і клімату

Майже 10 мільйонів вуличних ліхтарів експлуатуються приблизно в 14000 муніципалітетах по всій Німеччині. Крім того, є освітлювальні установки на комерційних або промислових об’єктах, спортивних спорудах або пам’ятках у невідомій кількості. Одне лиш вуличне освітлення споживає близько чотирьох терават/год на рік. Штучне освітлення неправильної якості й інтенсивності в неправильному місці й у неправильний час чинить негативний вплив на умови життя багатьох тварин і рослин. Воно також спричинює порушення денного і нічного ритму життя людей і, таким чином, впливає на їхнє здоров’я. Крім того, споживання енергії ― залежно від походження електроенергії ― негативно впливає на клімат і навколишнє середовище. При завчасному плануванні необхідно сприяти заміні старого освітлення на кліматичне і біологічно чисте зовнішнє освітлення в муніципальному, комерційному та промисловому секторах зокрема.

          Прощання з мікрозабруднювачами і мікропластиком: модернізація очисних споруд та очищення дощової води

У Німеччині майже 100 відсотків комунальних стічних вод очищується. Однак сучасні процеси не усувають мікрозабруднювачів, як-от хімічних речовин із миючих засобів, фармацевтичних препаратів або біоцидів. З цієї причини на всіх очисних спорудах слід заохочувати впровадження четвертого ступеню очищення. Це стало б ключовим елементом ефективної мінімізації невидимої екологічної небезпеки мікрозабруднювачів. Паралельно слід заборонити використання мікропластику в усіх косметичних та миючих засобах і продуктах очищення, а також строго обмежити використання полімерів, що погано розкладаються. Слід також збільшити інвестиції в очистку дощової води з житлових районів. Велика частина цих стоків скидається безпосередньо в водотоки, не піддаючись очищенню. Ця вода несе з собою високі навантаження мікропластику від стирання шин, пластикових пляшок і пакувальних або фасадних фарб, потрапляючи, зрештою, в екосистеми і харчовий ланцюг.

              НРБ в море: технічні інновації повинні відповідати вимогам охорони навколишнього середовища

Мільйони тонн боєприпасів лежать на дні Північного і Балтійського морів. У той час як експерти попереджали про небезпеку для навколишнього середовища, пов’язаної з корозією снарядів боєприпасів у солоній воді, федеральний і регіональні уряди досі не змогли домовитися про спільну стратегію зі знешкодження й утилізації бомб уповільненої дії. За останні роки німецькі компанії і наукові установи набули цінний досвід зі знешкодження НРБ у рамках великих інфраструктурних та дослідницьких проектів. Їхнє ноу-хау може допомогти запобігти непередбаченим небезпекам для нас, людей, а також для морської екосистеми, зміцнити Німеччину як технологічного лідера і зміцнити авторитет серед прибережних держав. Федеральний уряд і федеральні землі Німеччини повинні ініціювати і фінансово закріпити екстрену програму з рекультивації забруднених місць війни. На першому етапі терміново необхідно 100 млн. євро для пілотного проєкту з екологічно безпечного очищення морських районів від НРБ. Одночасно необхідно інвестувати в додаткові потужності з утилізації, а також ввести в експлуатацію спільно використовувану пересувну (або стаціонарну) камеру детонації і камеру згоряння.

            Сонячна енергія, захист комах: фотоелектрика і біорізноманіття в сільському господарстві

Частка земель, яку ферми повинні зарезервувати для збереження біорізноманіття, збільшиться з майбутньою реформою сільського господарства ЄС. Замість того, щоб висаджувати кукурудзу, ріпак чи буряк, буде створено більше місць проживання для комах і птахів. За допомогою нових форм наземних фотоелектричних систем можна також комбінувати сільське господарство, різноманітність видів і сонячну енергію за умови, що вони плануються й управляються належним чином. Спеціальна програма спрямована на розробку рамкових умов для створення дружніх до природи фотоелектричних систем на сільськогосподарських підприємствах, які зберігають біорізноманіття використовуючи сонячну енергію.

Скачати оригінальний файл: NABU_Demands-for-a-Corona-Pandemic-Recovery-Programme-for-People-and-Nature_English-Version_Draft

Leave a reply