Лісова педагогіка: дізнаватись про ліс у лісі

0
88

Для чого потрібно берегти ліси? Від чого потрібно охороняти ліс? Хто живе в лісі? Що потрібно для нормального функціонування лісу? На ці та інші  питання шукали відповіді учні четвертих класів ужгородського НВК «Ялинка» разом зі своїми класними керівниками Гречак Г. М., Остапенко Т. І., експертами Інституту еколого-релігійних студій та науковими співробітниками Закарпатського ОКМ ім. Т. Легоцького  напередодні Всесвітнього дня охорони навколишнього середовища, який традиційно відзначають 5 червня.

Вивчати ліс і його мешканців найкраще в природному середовищі, тому для екскурсії було обрано дубовий ліс в Ботанічному саді Ужгородського національного університету, який відноситься до об’єктів природно-заповідного фонду в мікрорайоні «Шахта».

Влітку ліс насичений зеленню та шумом пташенят, які зараз дуже активні. Експерт інституту еколого-релігійних студій Михайло Біланич розповів діткам про дерева, які вони бачили на маршруті. Тут переважає дуб звичайний або черешчатий (Quercus robur L.), дуже багато однорічних паростків інвазивного дуба червоного (Quercus rubra L.). Науковці наголосили учням, чим небезпечні такі види для природного середовища та людини. 

Юні натуралісти виявили поодинокі молоді деревцята граба звичайного (Carpinus betulus L.), робінії псевдоакації (Robinia pseudoacacia), кущі глоду колючого Crataegus laevigata L.) та інші. Із хвойних де-не-де між дубами траплялися сосни звичайні (Pinus sylvestris L.). Дітки досліджували кору дерев та листки на дотик, потім заплющували очі і вгадували види.

Птахів більше чули, ніж бачили, тому вивчали лісових пернатих мешканців по малюнках, які демонструвала їм наукова співробітниця Закарпатського ОКМ ім. Т. Легоцького Руслана Джахман. Учні вгадували назви птахів та визначали їх місце в природі. Слід відмітити, що з цим завданням вони дуже легко справилися і вгадали всіх пташок, при цьому ще й ділилися власними спостереженнями. Потім давали відповіді на питання вікторини, грали в гру «Правда-Неправда» та складали слова. Кожен учень отримав певну літеру, з яких вони мали скласти певну відповідь на запитання. Така гра розвиває швидку реакцію та вміння працювати в команді.

Так, граючись, учні вивчали лісову флору й фауну, говорили про умови функціонування екосистеми та правила поведінки в лісі. Не оминули і тему про гриби лісу.


Не залишили поза увагою й проблеми лісу, зокрема відходи, які негативно впливають на його мешканців.

На завершення екскурсії, після солодкого частування тістечками та березовим соком, дітки ще й прибрали галявину від сміття.

 

 

Еколого-освітній захід з елементами STEAM проходив в рамках проекту «Молодіжна школа сталого розвитку Карпат», який реалізовується Інститутом еколого-релігійних студій (IERS) (керівник Олександр Бокотей) у співпраці з Союзом охорони природи Німеччини (NABU) за підтримки VGP FUNDATION (менеджер проекту Іван Тимофеєв).

Інформаційна служба ІЕРС

Leave a reply